Met de caravan in de winter

Kampeercentrumvierlingsbeek

Met de caravan in de winter

 

 

Rijden in de winter met de caravan

Rijden met een caravan in de winter hoeft geen problemen op te leveren. Ook op gladde wegen zal de caravan in principe normaal de auto volgen

 

.

Toch is een goede voorbereiding van uzelf en uw combinatie van belang.

Gaat u op pad, zorg dan dat u voldoende brandstof in de auto heeft, en een volle gasfles(sen) in de caravan zijn ook een absolute noodzaak.

Het kan zijn dat u vanwege de weersomstandigheden uren in een file vast komt te zitten.

 

De banden

Onder winterse omstandigheden zijn winterbanden op alle wielen van tenminste de auto noodzakelijk. Daaraan - het noodzakelijk zijn - is niets veranderd ondanks al het rumoer met name m.b.t. de Duitse wetgeving.

 

Winterbanden op een caravan zijn overigens alleen in Finland verplicht.

 

Wetgeving (m.n. in Duitsland, maar ook in andere landen) schrijft praktisch gezien voor dat de trekauto voorzien moet zijn van winterbanden onder winterse omstandigheden (dus als er sneeuw of ijs op de weg ligt).

 

De uitrusting van een motorvoertuig dient aangepast te zijn aan de winterse omstandigheden.

Als u geen winterbanden op de auto heeft, kunt u daar in Duitsland een boete voor krijgen, zonder dat er een ongeluk gebeurd is.

Een verantwoordelijk automobilist, heeft dus winterbanden onder z'n auto. Je kunt ook (deels) 'schuld' krijgen wanneer je zonder aangepaste uitrusting in een ongeluk betrokken wordt en dat vermeden had kunnen worden met aangepaste uitrusting.

En dat kan u de no-claim (bonus-malus) kosten, ook al bent u een Nederlandse verzekerde.

Een overzicht van de wettelijke eisen t.a.v. het rijden in de winter in diverse Europese landen vindt u hier (bron: Terberg Leasing).

Sneeuwkettingen

Vanzelfsprekend heeft u goed passende sneeuwkettingen en bent u ook in staat ze redelijk snel om te leggen. Informeer van te voren of uw banden samen met de kettingen wel onder uw auto passen. Vaak zijn namelijk iets smallere banden noodzakelijk, een reden te meer om winterbanden aan te schaffen...

De vraag is op welk moment kettingen noodzakelijk zijn? Gaat de weg naar boven en komt u tot stilstand dan heeft u al snel sneeuwkettingen nodig als de weg besneeuwd is. Eigenlijk bent u dan te laat. U blokkeert immers de weg met uw combinatie.

 

Komen auto's u tegemoet met kettingen dan weet u dat de weg slechter zal worden en is het tijd om de kettingen om te leggen. Ligt er sneeuw op de weg en gaat de weg naar boven.... dan van te voren sneeuwkettingen monteren.

Normaal heeft u aan twee sneeuwkettingen op de aangedreven wielen van de auto voldoende, zeker als u ook winterbanden gemonteerd heeft. Onder extreme omstandigheden zou u, vooral bij een auto met achterwielaandrijving, vier kettingen kunnen monteren. Vóór vanwege het remmen en achter vanwege de grip bergop.

 

Bij auto's met vierwielaandrijving kunt u over het algemeen het beste de kettingen op de voorwielen leggen (raadpleeg het instructieboekje of kettingen op alleen de voorwielen zijn toegestaan). Kettingen om de caravanwielen zijn niet nodig.

Bij auto's met 'tractie controle' kunt u deze beter uitschakelen als u met kettingen rijdt en maximale trekkracht nodig is bij bijvoorbeeld wegrijden. Doorslaande wielen met met kettingen leveren immers meer (trek)kracht dan bij niet spinnende wielen (i.t.t. een auto met alleen winterbanden).

Rijden in de sneeuw

De remwerking van de oplooprem van de caravan is in de sneeuw niet erg groot. Slechts twee kleine bandoppervlakjes tenslotte. Een combinatie heeft dus ook in de sneeuw een veel langere remweg dan een solo auto. Winterbanden op de caravan zullen de remweg mogelijk wat verkorten, testen moeten dit maar uitwijzen, verplicht is het nergens (behalve in Finland). Het gewicht van de caravan drukt in ieder geval behoorlijk door! Pas dus uw snelheid en afstand tot uw voorganger aan. Weet wat uw remweg is!

Ook als uw auto is uitgerust met ABS, is het van belang om te remmen vóór de bocht en niet in de bocht. Mocht uw auto toch gaan slippen rem dan niet, trap de koppeling in en stuur - niet overdreven - de kant uit waar u heen wilt. Blijf kijken waar u naar toe moet!!

Neem geen risico's

Zijn de omstandigheden erg slecht, zet dan de caravan op een veilige plek aan de kant en steek de caravankachel aan. Meestal is in een paar uur de situatie op de weg verbeterd.

Is het laatste stukje weg naar de camping erg slecht aarzel dan niet om de caravan beneden in het dal even achter te laten om met de solo auto eerst poolshoogte nemen.

Bekijk ook eens uw verzekeringspolis. Dekking van schade is vaak uitgesloten als u gaat rijden op het moment dat dit via de media wordt afgeraden in verband met harde wind of winterse omstandigheden. Bedenk tenslotte dat u beter een dag later op uw bestemming kunt aankomen dan helemaal niet..

Informatie

 

 

 

Aansluitschema's voor 7 en 13 polige aanhangwagen-stekkers

 

 

 

 

 

Stabilisatoren

 

 

 

 

 

 

Met de Caravan in de winter

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Banden

 

 

 

 

Schotel Afstellen op de Camping